| sadowod.com | vivaspb.com |

Η Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας δεν υπάρχει πλέον στην Ουκρανία

Γράφτηκε από τον/την Admin1 . ΘΡΗΣΚΕΙΑ

IovTomos

«Με την απόφαση της Συνόδου της 11ης Οκτωβρίου, ο νόμος του 1686 ακυρώθηκε. Από τυπικής άποψης, αυτό σημαίνει ότι σήμερα στην Ουκρανία, η εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας δεν υπάρχει πια ... όλοι οι επίσκοποι στην Ουκρανία, σύμφωνα με την απόφαση της Συνόδου είναι de-facto επίσκοποι του

Οικουμενικού Θρόνου, και τώρα πρέπει να περιμένουμε για την οδηγία του Οικουμενικού Πατριαρχείου σχετικά με την περαιτέρω λειτουργία και ύπαρξή τους, με την προοπτική της παραχώρησης αυτοκεφαλίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας», δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιώβ σε συνέντευξη στο BBC.

O πληρεξούσιος αντιπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών, Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιώβ είπε επίσης ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης ο ίδιος πρέπει να συγκαλέσει την ενωτική σύνοδο της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία, όπου θα ελεγχτεί ο νέος προκαθήμενος και θα παραδοθεί ο Τόμος για την αυτοκεφαλία.

Όταν ρωτήθηκε πότε θα συγκληθεί μία τέτοια Συνοδό, ο Αρχιεπίσκοπος Ιώβ απάντησε: «Τονίζω για άλλη μια φορά ότι η διαδικασία καθοδηγείται από τον Οικουμενικό Πατριάρχη, σύμφωνα με τα κανονικά του προνόμια. Όταν το κρίνει απαραίτητο, θα ενημερώσει ... Αυτός έστειλε τους έξαρχούς του στην Ουκρανία, οι οποίοι ενεργούν ως επίσημοι εκπρόσωποί του, οι οποίοι σε εύθετο χρόνο θα πρέπει να δώσουν κάποιες οδηγίες, οδηγίες σχετικά με το τι πρέπει να συμβεί».
Σύμφωνα με τον ιεράρχη του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, όλοι οι ενεργοί ορθόδοξοι μητροπολίτες στην Ουκρανία τώρα θεωρούνται ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ως η Μητέρα -Εκκλησία, και ως εκ τούτου μπορούν και πρέπει να συμμετέχουν στην ενωτική σύνοδο της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία. «Αυτοί οι επίσκοποι οδηγήθηκαν στην αγκαλιά της Εκκλησίας με αυτή την προοπτική και τώρα κινούμαστε προς αυτή την προοπτική», δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιώβ.

Ο εκπρόσωπος της Κωνσταντινούπολης εξήγησε επίσης τη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου σχετικά με την απόφαση άρσης των απαγορεύσεων από τους επικεφαλείς του Πατριαρχείου του Κιέβου και της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Εκκλησίας . «Ο Μητροπολίτης Φιλάρετος και ο Μητροπολίτης Μακάριος, μαζί με τους πιστούς τους, σύμφωνα με αυτή την απόφαση, έγιναν δεκτοί στους κόλπους της Εκκλησίας. Αλλά με ποιο σκοπό; Με στόχο να βρουν τις θέσεις τους σε αυτή την ενωμένη Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία. Δηλαδή, εδώ δεν μιλάμε για τη νομιμοποίηση ενός χωρισμού, όπως μας κατηγορούν. Δεν είναι το θέμα να δώσουμε τον Τόμο στον επικεφαλή του Πατριαρχείου του Κίεβου ή στον επικεφαλή της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Εκκλησίας . Αυτοί οι επίσκοποι έχουν αποκατασταθεί ως επίσκοποι στην αγκαλιά της Οικουμενικής Εκκλησίας και τώρα περιμένουμε το επόμενο βήμα, όταν όλοι αυτοί οι επίσκοποι θα ενωθούν στη νέα δομή, στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, η οποία θα πάρει έναν Τόμο για την αυτοκεφαλία. Δεν αναγνωρίσαμε τον Φιλάρετο και τον Μακάριο ως εξέχοντες των εκκλησιών τους, δεν είπαμε ότι το Πατριαρχείο του Κίεβου και η Ουκρανική Αυτοκέφαλη Εκκλησία είναι νόμιμοι, γιατί θα ήταν πολύ παράλογο», σημειώνει ο ιεράρχης του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.

Όσον αφορά το όνομα της ενωμένης Εκκλησίας στην Ουκρανία, ο εκπρόσωπος της Κωνσταντινούπολης δήλωσε: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία». «Όχι ‘Η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία’ επειδή η εκκλησία είναι μία. Ανήκει στον Χριστό και όχι σε οποιοδήποτε έθνος ή κράτος. Τα ελληνικά ονόματα των εκκλησιών μοιάζουν με αυτά: η Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ελλάδα, στη Σερβία ή στη Βουλγαρία. Τα σλαβικά ονόματα, όπως η Βουλγαρική, η Σερβική ή η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, χρησιμοποιούνται εσφαλμένα και υποδηλώνουν εθνοφυλετισμό, δηλαδή θρησκευτικό εθνικισμό», πιστεύει ο εκπρόσωπος του Φαναρίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ενωμένη εκκλησία της Ουκρανίας «θα ενώσει όλους τους ορθόδοξους πιστούς που κατοικούν στο έδαφος της Ουκρανίας, παρά την καταγωγή, την εθνικότητα, την υπηκοότητα τους. Όλοι οι Ορθόδοξοι πιστοί που βρίσκονται στην επικράτεια της Ουκρανίας θα ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ουκρανία».

Ο Ιώβ πιστεύει επίσης ότι οι ναοί της νέας αυτοκέφαλης εκκλησίας της Ουκρανίας πρέπει να επιλέξουν οι ίδιοι τη γλώσσα των λειτουργιών.
Ο εκπρόσωπος της Κωνσταντινούπολης εξήγησε και τη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου σχετικά με τη μελλοντική δομή της ενωμένης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή τη στιγμή δεν αφορά το καθεστώς Πατριαρχείου. «Το Πατριαρχείο και η αυτοκεφαλία είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Αυτή τη στιγμή μιλάμε για την αυτοκεφαλία της μητρόπολης του Κιέβου. Στην ιστορία της εκκλησίας στο Κίεβο, υπήρχε πάντα ο μητροπολίτης του Κιέβου, και σύντομα στον μητροπολίτη του Κίεβου θα παρουσιαστεί ο Τόμος για την αυτοκεφαλία. Είτε πρόκειται να προαχθεί στο επίπεδο ενός πατριάρχη ή όχι είναι μια άλλη ερώτηση», τόνισε ο ιεράρχης του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Όσο για την πιθανή κατάργηση της αυτοκεφαλίας της Ρωσικής Εκκλησίας, που η Κωνσταντινούπολη χορήγησε σε εύθετο χρόνο, ο Αρχιεπίσκοπος Ιώβ εξέφρασε την ελπίδα ότι η Ρωσία «θα στραφεί στη λογική και θα επιστρέψει στην ενότητα με τον Οικουμενικό Θρόνο», αλλιώς η Κωνσταντινούπολη θα λάβει «ορισμένα μέτρα».



Μετάφραση: Άννα Μανιάτη

Πηγή: 1